CREO – CENTRUM ROZWOJU I WSPARCIA

„Sukces jest wynikiem właściwej decyzji.” Eurypides

“All the tendencies present in the outer world are to be found in the world of our body. If we could change ourselves, the tendencies in the world would also change. As a man changes his own nature, so does the attitude of the world change towards him. This is the divine mystery supreme. A wonderful thing it is and the source of our happiness. We need not wait to see what others do.” Ghandi

 

WSPARCIE DZIECI I MŁODZIEŻY
Zajęcia terapeutyczne i rozwojowe

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH (TUS)

Głównym celem treningu umiejętności społecznych jest poprawa relacji międzyludzkich poprzez naukę określonych umiejętności społecznych, m.in.:

  • aktywne słuchanie
    inicjowanie rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy
  • dyskutowanie
  • rozpoznawanie i komunikowanie swoich potrzeb
  • zawieranie oraz podtrzymywanie znajomości
  • zadawanie pytań
  • asertywność
  • wyrażanie krytyki i reagowanie na krytykę
  • proszenie o pomoc i pomaganie innym
  • mówienie oraz przyjmowanie komplementów

Trening prowadzony jest w formie spotkań indywidualnych lub w małych grupach kilkuosobowych lub parach. Korzyści z udziału w treningu:

  • wzrost pewności siebie
  • nauka określonych wzorców zachowań
  • obniżenie poziomu stresu przy wykonywaniu trudnych zadań
  • poprawa komunikacji
  • polepszenie relacji społecznych 

TRENING KONTROLI EMOCJI
Trening umiejętności emocjonalnych

Trening kontroli emocji jest treningiem umiejętności emocjonalnych, podczas którego uczymy się rozpoznawać, nazywać, identyfikować emocje, kontrolować złość, rozwijać uważność. Trening ma charakter psychoedukacyjny i często jest prowadzony z osobami mającymi trudności z kontrolą gniewu, przejawiających zachowania agresywne, posiadających diagnozę ADHD, depresji, zespołu Aspergera i in.

Trening kontroli emocji rozwija inteligencję emocjonalną, uczy konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, zdobycia większej kontroli nad emocjami poprzez zmianę zachowań, szukania różnych rozwiązań i zmianę sposobu myślenia.

TRENING SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ

Podczas treningu skutecznego uczenia się skupiamy się na poznaniu i utrwaleniu efektywnych metod uczenia się oraz zapamiętywania z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji dziecka i neurobiologicznych aspektów procesu uczenia się. Trening zawiera naukę:

  • wyszukiwania informacji oraz pracy z tekstem
  • tworzenia notatek i map myśli
  • stosowania mnemotechnik
  • rozbudzania kreatywności
  • organizowania procesu uczenia się indywidualnie i w grupie
  • umiejętności organizacji pracy, rozwiązywania samodzielnych zadań, ustalania priorytetów
  • efektywnego stawiania celów
  • rutyn myślenia krytycznego

TERAPIA RĘKI

Terapia ręki ma za zadanie – przy zaangażowaniu całej kończyny górnej – naukę i doskonalenie różnych czynności, zdolności manualnych i ruchów precyzyjnych.

W zależności od występujących zaburzeń praca terapeutyczna polega na wzmacnianiu bądź redukcji siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego i/lub głębokiego, doskonaleniu zdolności chwytu, kontroli wzrokowo-ruchowej oraz koordynacji pracy oburącz. Finalnym stopniem rozwoju umiejętności motorycznych jest grafomotoryka, czyli sprawność manualna ręki podczas czynności związanych z pisaniem oraz rysowaniem.

Terapia ręki zalecana jest dla dzieci i młodzieży mających:

  • trudności manualne (np. wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików)
  • trudności grafomotoryczne (np. trudności z wycinaniem, klejeniem, rysowaniem)
  • obniżony poziom graficzny pisma (np. niekształtne litery, wychodzenie poza linie, mało czytelne pismo, wolne tempo pisania)
  • problemy z koordynacją
  • niezgrabność ruchową
  • nieprawidłową postawę podczas pracy przy stoliku
  • trudności w trzymaniu lub nieprawidłowy chwyt narzędzia piszącego
  • trudności z koncentracją
  •  niechęć do dotykania różnych faktur
  • zaburzenia koordynacji oko–ręka

TERAPIA PEDAGOGICZNA

Celem terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi. Wsparcie interwencyjne polega na odpowiednim oddziaływaniu wychowawczym i dydaktycznym na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.

Terapia pedagogiczna jest interwencją wychowawczą szczególnie ważną na początku kariery szkolnej dziecka i obejmuje dzieci z trudnościami m.in. z zaburzeniami mowy, funkcji wzrokowych i słuchowych, zaburzonym rozwojem procesów emocjonalno-motywacyjnych, zaburzeniami zdolności matematycznych, dynamiki procesów nerwowych i in.

TERAPIA PSYCHOLOGICZNA DZIECI I MŁODZIEŻY

Terapia psychologiczna dzieci i młodzieży ma formę pracy indywidualnej z dzieckiem lub terapii rodzin. Pierwsze wizyty poświęcone są rozpoznaniu problemu przez psychologa oraz budowaniu relacji z dzieckiem i jego rodzicami. Sam proces terapii jest zatem poprzedzony diagnostyką dziecka i jego sytuacji, w tym także rodzinnej. Terapia psychologiczna jest ukierunkowana na wspieranie dziecka w rozwoju na miarę jego możliwości. Może się skupiać też na pracy z emocjami, wzmacnianiu mocnych stron i niwelowaniu wewnętrznych barier w funkcjonowaniu społecznym, poznawczym i emocjonalnym.

Najczęściej spotkania tego typu mają określone konkretne cele, które mają pomóc najmłodszym w poradzeniu sobie z trudnymi sytuacjami. W zależności od potrzeb mogą to być:

  • wspieranie umiejętności dziecka i budowanie w nim poczucia pewności siebie
  • rozwój kompetencji społecznych, przejawiających się w relacjach z rówieśnikami
  • pomoc w zrozumieniu sytuacji szczególnie trudnych dla każdego, a szczególnie młodego człowieka – w tym chociażby śmierci, choroby, traumy i innych tego typu doświadczeń
  • stymulowanie rozwoju poznawczego oraz emocjonalnego.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie funkcji komunikacyjnej poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń występujących podczas porozumiewania się.

Współczesny logopeda uczy nie tylko prawidłowej wymowy, ale również właściwej komunikacji, pracuje nad poprawnością fonetyczną i gramatyczną, logicznym budowaniem wypowiedzi, skupieniem uwagi, ogólną sprawnością komunikacyjną.

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ SI

Terapia polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców zmysłowych docierających do dziecka z otoczenia i własnego ciała, integrowaniu tych informacji, co z kolei wyzwala u dziecka odpowiednie reakcje dostosowane do zmieniających się warunków środowiska.

Podczas zabawy w sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt i pomoce służące do stymulacji systemu wzrokowego, słuchowego, węchowego, dotykowego dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy.

Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. pisanie, czytanie), ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności (np. motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo − ruchowa). Celem terapii jest również eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.

Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom dziecko może poprawić sprawność motoryczną, koordynację ruchów, uwagę i koncentrację, samoświadomość, a także funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.

Wskazania do zajęć Integracji Sensorycznej obejmują zaburzenia, dysfunkcje i schorzenia, którym zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą towarzyszyć. Można tutaj wymienić:

  • problemy z koncentracją,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo –ruchowej,
  • zbyt niski lub bardzo wysoki poziom aktywności,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • nadmierną wrażliwość (wzrok, słuch, ruch, dotyk),
  • podwrażliwość przedsionkowa, proprioceptywna, dotykowa, słuchowa,
  • trudności w nauce (odwracanie liter, brak stabilizacji pola widzenia, opuszczanie linijek przy przepisywaniu z tablicy),
  • upośledzenie czynności motoryki dużej i małej (problem z trzymaniem długopisu, wycinaniem, nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stoliku),
  • usprawnianie funkcji poznawczych.

ARTETERAPIA

Arteterapia jest terapią przez sztukę wykorzystującą różnorodne środki wyrazu artystycznego do celów terapeutycznych. W naszym centrum skupiamy się na terapii przez sztuki plastyczne, w tym. Rysunek, malarstwo, rzeźbę, grafikę itp.

Ekspresja artystyczna wspiera wszechstronny rozwój, powoduje w człowieku uczucie wyzwolenia, “puszczają” blokady emocjonalne, nagromadzone emocje znajdują w końcu ujście, lęki ustępują, zmniejsza się napięcie.

Terapia sztuką pomaga w pokonywaniu lęków, stwarza możliwość swobodnej ekspresji i uwolnienia emocji, wzmacnia wiarę we własne siły, pobudza wyobraźnię, kształtuje wrażliwość, umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych. Jest skuteczna w przypadku osób mających kłopoty z koncentracją, komunikacją werbalną, zmagających się z depresją, nerwicami, zaburzeniami lękowymi.

WARSZTATY ROZWOJOWE

WARSZTATY MULTISENSORYCZNE DLA MALUCHÓW

Warsztaty multisensoryczne przeznaczone są dla dzieci w wieku od 1 do 4 roku życia i pobudzają wszystkie zmysły malucha w celu jego wszechstronnego rozwoju. Sensoryczne warsztaty pobudzają i zachęcają do poznawania świata jednocześnie dając bezpieczną przestrzeń na swobodną eksplorację i budowanie relacji z rodzicem, towarzyszącym w trakcie warsztatów.

Warsztaty trwają 50 minut i składają się z:

  • części muzycznej, podczas której rodzice razem z dziećmi tańczą i śpiewają logarytmiczne piosenki,
  • części motorycznej, podczas której rozkładane są kolorowe sensoryczne dywaniki, jeżyki, kamienie o różnej fakturze, tunele i równoważnie,
  • części bajkoterapeutycznej, podczas której czytamy krótkie bajki terapeutyczne,
  • części plastycznej, podczas której za pomocą arteterapii pozwalamy dzieciom na swobodną ekspresję artystyczną,
  • pożegnania z bańkami mydlanymi.

Warsztaty przeznaczone dla dzieci w wieku 1-5 lat.

Cykl 10 warsztatów. Zapisy tylko na pełny cykl zajęciowy.

Cena: 40 zł od osoby za 1 warsztat (400 zł za 10 warsztatów).

WARSZTATY KREATYWNOŚCI ROZWIJAJĄCE MYŚLENIE KRYTYCZNE

Cykl warsztatów rozwojowych nastawionych na doskonalenie kompetencji kluczowych 4K – Komunikacji, Kooperacji, Kreatywności, Krytycznego myślenia.

Warsztaty odbywają się w niedużych grupach do 6 osób w formie cyklu 10 warsztatów o różnej tematyce. Podczas warsztatów realizujemy etapy:

  • zdobywania i przetwarzania informacji, mapowania;
  • projektowania, generowania kreatywnych pomysłów, realizacji projektu;
  • argumentacji i podsumowania.

Warsztaty przeznaczone dla dzieci w wieku 7-15 lat.

Cykl 10 warsztatów. Zapisy tylko na pełny cykl zajęciowy.

Cena: 50 zł od osoby za 1 warsztat (500 zł za 10 warsztatów).

WARSZTATY AUTOPREZENTACJI I WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH DLA MŁODZIEŻY

Wystąpienia publiczne stanowią kluczową kompetencję przyszłości. Cykl zajęć zakłada kompleksowe podejście do wystąpień publicznych i składa się z omówienia części teoretycznej, analizy potrzeb i predyspozycji, praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności, zapoznania ze sposobami radzenia sobie ze stresem i spersonalizowanej informacji zwrotnej.

Warsztaty przeznaczone dla młodzieży w wieku 15-19 lat.

Cykl 10 warsztatów. Zapisy tylko na pełny cykl zajęciowy.

Cena: 50 zł od osoby za 1 warsztat (500 zł za 10 warsztatów).