AUTORSKA SZKOŁA PODSTAWOWA CREO

Autorska Szkoła Podstawowa Creo we Wrocławiu to miejsce, gdzie wspólnie z dziećmi doświadczamy radości z odkrywania świata, w którym każda osoba jest wyjątkowa. Jest to miejsce, gdzie najważniejsze są relacje pełne zaufania i wzajemnego szacunku o przestrzeni bezpiecznej i bogatej, wyzwalającej w naszych dzieciach entuzjazm i zachwyt nad światem.

Autorska Szkoła Podstawowa Creo to szkoła o określonych wartościach z jasną wizją i planem na przyszłość. Nasze podejście jest nowoczesne i dostosowane do aktualnych potrzeb edukacyjnych uczniów, jednak oparte o doświadczenia znane w wielu krajach świata. Czerpiemy z mądrości i doświadczeń innych, ponieważ jesteśmy otwarci na ciągły rozwój, wyznajemy filozofię uczenia się przez całe życie, zdobywamy nowe doświadczenia, rozwijamy się, tworzymy rozwiązania, dostosowując je do naszych uczniów.

Jesteśmy szkołą niepubliczną na prawach szkoły publicznej, realizującą podstawę programową MEN.

RELACJE I TUTORING

Relacje, zaufanie i szacunek

Podstawową wartością szkoły są prawdziwe i szczere relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Integracja uczniów, partnerskie relacje z kadrą – to jeden z podstawowych filarów w naszej szkole. Obdarzamy zaufaniem całą społeczność Creo – zarówno naszych uczniów, których uważamy za autonomiczne jednostki, jak i nauczycieli i tutorów. Szanujemy się nawzajem, każdy z nas ma prawo wyboru, prawo głosu, prawo do wyrażania swoich myśli i emocji, które są nieodłączną częścią naszego życia. Z uwagą słuchamy i rozmawiamy, razem przeżywamy radość, zachwyt, ale także smutek i złość. Zwracamy się do siebie z empatią, pracujemy w duchu pedagogiki dialogu, uczymy się komunikacji bez przemocy (NVC) oraz pokojowego rozwiązywania konfliktów z poszanowaniem granic drugiego człowieka.

Szacunek, empatia, tolerancja, otwartość

Budowanie szczerych relacji nie może odbywać się bez wzajemnego szacunku i życzliwości. Dlatego codziennie zwracamy uwagę na empatyczne zachowania, uważność, wzajemną pomoc, szacunek wobec drugiego człowieka, dobre słowo, uśmiech. Poprzez zwracanie uwagi na punkt widzenia innych osób, współpracę z wolontariuszami z różnych krajów, program edukacji międzykulturowej otwieramy uczniów na świat, budujemy w nich zrozumienie, tolerancję wobec odmiennych kultur i narodów, innych od naszych poglądów i zachowań.

Samodzielność, odpowiedzialność, sprawczość

W naszych dzieciach wzmacniamy potrzebę samodzielności zarówno w czynnościach codziennych, jak i w nauce. Przekazując odpowiedzialność za swoje zachowania dziecku, wysyłamy komunikat świadczący o naszym zaufaniu i wierze w jego umiejętności, zdolność odczytywania i obserwacji własnych potrzeb i emocji. W ten sposób pozostawiamy przestrzeń, w której dzieci mogą doświadczyć konsekwencji własnych słów, zachowań, wyborów, co prowadzi do poczucia sprawczości i odpowiedzialności za własne życie.

Wolność i pozytywna dyscyplina

Ponieważ wolność w określonych warunkach i określonej strukturze wspiera proces uczenia się, w wielu kwestiach dajemy uczniom swobodę wyboru i podejmowania decyzji, wolność wyrażania własnych przekonań. Nie stosujemy kar i nagród, bazując na motywacji wewnętrznej i naturalnych konsekwencjach. Wspólnie ustalamy i omawiamy ramy współpracy i granice społecznie akceptowalnych zachowań.

Umiejętności społeczne

Ważnym elementem naszego programu jest kształtowanie umiejętności społecznych, które pozwalają nam na zachowanie pozytywnych relacji międzyludzkich i funkcjonowanie w społeczeństwie. Jesteśmy nastawieni na rozwijanie współpracy, co w sposób bezpośredni wiąże się z kompetencjami społecznymi, a to m.in. umiejętności komunikacyjne (słuchanie, zbieranie informacji, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, aktywny udział w dyskusji itd.), właściwe okazywanie otwartości, prezentacja samego siebie i własnych myśli, zachowania asertywne, postępowanie w sytuacjach konfliktowych, dostrzeganie, analiza i rozwiązywanie problemów itp.

Tutoring

W naszej szkole nauczyciel jest przewodnikiem, moderatorem, tutorem wspierającym i motywującym ucznia, pomagającym w odkrywaniu pasji, rozwiązywaniu problemów, radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi, towarzyszącym podczas całego etapu edukacyjnego.

Samoświadomość i rozwój talentów

Samoświadomość jest jedną z kluczowych umiejętności, która umożliwi znalezienie odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Jakie są moje mocne i słabe strony? Co lubię? Co sprawia mi radość? Jakie są moje pasje? W jaki sposób się uczę? Jakich warunków potrzebuję, aby być skupionym? W czym jestem dobry i w jaki sposób mogę to rozwijać?
Znajomość odpowiedzi na te pytania jest warunkiem świadomego dokonywania wyborów, odnalezienia równowagi wewnętrznej, prowadzącej realizacji zainteresowań i pasji, do bycia szczęśliwym dzieckiem/człowiekiem. Poprzez wspieranie uczniów w poszukiwaniu tych odpowiedzi przygotowujemy ich do odnoszenia sukcesów na dalszych etapach edukacji oraz w dorosłym życiu. Samoświadomość wspiera i wzmacnia kształtowanie poczucia własnej wartości, które stanowi klucz do odnoszenia sukcesów w późniejszych latach. Dlatego celem całej społeczności szkoły przy współpracy z rodzicami jest stworzenie jak najlepszych warunków dla rozwoju uczniów.

SZKOŁA UCZĄCA MYŚLENIA, KOMPETENCJE 4K I METODY SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ

Szkoła Ucząca Myślenia

Jesteśmy jedną z niewielu szkół w całej Polsce, która rozwija kompetencje przyszłości 4K: kooperację, komunikację, kreatywność, krytyczne myślenie. Wyposażamy naszych nauczycieli w jedną, spójną, praktyczną metodykę opartą na kulturze myślenia, ze wsparciem odpowiednich narzędzi myślowych dla uczniów (narzędzia TOC Elliego Goldrata, Project Zero z Harvard University).
Myślenie krytyczne jako jedna z najważniejszych kompetencji współczesnych czasów łączy w sobie umiejętności:

– zbierania, weryfikowania i przetwarzania informacji;
– tworzenia logicznych powiązań;
– odróżniania faktów od opinii;
– tworzenia hipotez;
– rozwiązywania problemów;
– rozpoznawania potrzeb i emocji swoich i innych (inteligencja emocjonalna, uważność);
– przewidywanie konsekwencji;
– kwestionowania, analizowania, argumentowania.

Krytyczne myślenie kształtuje również otwartość i elastyczność myślenia, co jest kluczowe dla umiejętności adaptacji do zmian.

Kultura błędu

Popełnianie błędów jest dla nas naturalnym elementem procesu uczenia się. Często pokazujemy dzieciom różne punkty widzenia, mnogość rozwiązań, podejmujemy dyskusje. Stosując metodę zielonego długopisu pozytywnie wzmacniamy pokazując co zostało zrobione dobrze, dajemy informację zwrotną i omawiamy to, nad czym można jeszcze popracować. Popełniając błędy zdobywamy doświadczenie, prowadzące do prawidłowych decyzji. Prawidłowe decyzje prowadzą do osiągnięcia sukcesu.

Współpraca

Ponieważ współpraca jest kluczowym elementem osiągnięcia sukcesu, w naszej szkole współpraca i partnerskie relacje są fundamentem spotkań. Dzieci uczą się pracy z każdym członkiem zespołu, ćwiczą umiejętności komunikacyjne, znajdują sposoby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, dokonują podziału zadań, organizacji pracy i innych umiejętności pracy zespołowej. W Creo dążymy do tego, by umiejętność współpracy połączona z wysoko rozwiniętą empatią zapobiegały niezdrowej rywalizacji. Chcemy, by nasi uczniowie potrafili szczerze pogratulować koledze, który osiągnął lepszy wynik lub pomóc temu, który musi jeszcze popracować, by osiągnąć zadowalający dla niego rezultat.

Rozwiązywanie problemów

Uczymy dzieci rozwiązywania problemów od najmłodszych lat poprzez rozwijanie samodzielności, rozpoznawanie problemu, radzenie sobie z własnymi emocjami, zrozumienie innych punktów widzenia, szukanie wielu rozwiązań, jak również poprzez autorefleksje, minimediacje i mediacje rówieśnicze.

Myślenie wizualne

Myślenie wizualne jest jedną z metod skutecznego uczenia się, której uczymy dzieci od początku edukacji. Wizualna prezentacja treści wspomaga proces uczenia się, ćwiczy umiejętność przetwarzania i selekcji informacji, koncentracji uwagi, skutecznego zapamiętywania i zrozumienia informacji. Z kolei wizualizacja procesu myślowego pozwala na głębszą analizę procesu i sposobu myślenia, pomaga analizować i szukać nowych rozwiązań.

PROJEKTY I ROZWÓJ JĘZYKOWY

Metoda projektów edukacyjnych

Nauczanie realizowane jest w sposób holistyczny w formie interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych. Uczeń otrzymuje pełen kontekst danego zagadnienia wraz z zależnościami przyczynowo-skutkowymi. Projekt to także forma zabawy, twórczych i niekonwencjonalnych rozwiązań. To sposób pracy, który angażuje, motywuje, rozpala ciekawość i wyzwala emocje, prowadzące do lepszego przyswajania wiedzy. Często ważniejszy od efektu staje się proces, podczas którego uruchamiamy myślenie. Praca zespołowa podczas realizacji projektów usprawnia komunikację, umożliwia kształtowanie umiejętności podziału obowiązków, organizacji pracy, rozwiązywania sytuacji konfliktowych, budowanie odpowiedzialności za realizację projektu, jak również wiele umiejętności społecznych. Dzięki warsztatom STEAM (science, technology, engineering, art, maths) uczymy eksperymentowania, poszukiwania rozwiązań, rozwiązywania praktycznych problemów i rozwijamy wszystkie kompetencje 4K.

Indywidualne podejście i nauczanie w małych grupach pozwala nam spojrzeć na każde dziecko jako małego człowieka o różnych potrzebach i indywidualnych sposobach uczenia się. Naszym zadaniem jest zidentyfikowanie potrzeb dziecka i pomoc w codziennej nauce w zgodzie z jego naturą. Proces ten jest wspierany dzięki wiedzy z zakresu neurobiologii i neurodydaktyki, inteligencji wielorakich Howarda Gardnera i talentach Gallupa.

Edukacja outdoorowa

Zajęcia outdoorowe to aktywna forma edukacji w terenie wspierająca proces nauczania i uczenia się poza ścianami szkolnego budynku. Nie od dziś znany jest dobroczynny wpływ natury i środowiska naturalnego na zdrowie człowieka. Kontakt z naturą wspiera procesy poznawcze, pobudza naturalną ciekawość i wyobraźnię, uczy myślenia przyczynowo-skutkowego, uwrażliwia na kwestie klimatyczne, ekologiczne.

Edukacja ekologiczna, klimatyczna, globalna (edukacja dla zrównoważonego rozwoju)

Prowadzimy zajęcia i projekty z zakresu edukacji ekologicznej, klimatycznej, uwrażliwiające młodych ludzi na problemy zmieniającego się klimatu i wpływu człowieka na środowisko naturalne. Projekty z zakresu edukacji globalnej pokazują relacje między jednostką i procesami globalnymi, umożliwiają zrozumienie przyczyn i skutków zjawisk i wydarzeń mających miejsce w różnych krajach. Rozmawiamy o prawach człowieka, o edukacji w innych krajach.

Rozwój językowy

Wierzymy, że znajomość języków obcych jest nie tylko koniecznością, jeśli chodzi o przyszły rozwój zawodowy ucznia, ale też pozyskaniem różnych źródeł i narzędzi do zdobywania wiedzy, możliwością realizowania swoich pasji i budowania pewności siebie podczas kontaktu z ludźmi. Według naukowców dzieci znające co najmniej dwa języki mają większe zdolności w zakresie trzech głównych funkcji języka: komunikowania się, myślenia i poznawania.

Szybka nauka drugiego języka jest możliwa poprzez zastosowanie wielokrotnie sprawdzonej na świecie metody zintegrowanego nauczania przedmiotowo językowego (CLIL – Content and Language Integrated Learning), której podstawą jest częściowe zanurzenie (imersja) w języku obcym, zwane też metodą nauczania dwujęzycznego. Do współpracy w zakresie kształtowania umiejętności komunikacyjnych zapraszamy wolontariuszy z różnych krajów, dzięki czemu uczniowie mają możliwość rozwijać język w naturalnym środowisku.

Już od początku nauki w szkole drugim językiem obcym jest język hiszpański.

W NASZEJ SZKOLE NIE ZNAJDZIESZ:

  • Oceniania

Nie uznajemy definiowania edukacji poprzez system numerycznych ocen, które nie oddają ani poziomu wiedzy, ani wysiłku, który został włożony w osiągnięcie rezultatu. Jesteśmy za to przekonani, że rozbudowana informacja zwrotna jest skuteczniejsza i o wiele bardziej wzbogacająca. Pomaga zrozumieć mocne i słabe strony, mobilizuje do dalszych działań, zapobiega porównywaniu i rywalizacji.

  • Rankingów

Uznajemy, że zadowolenie uczniów, rodziców i nauczycieli jest ważniejsze od rankingów, których najlepsze nawet rezultaty nie przekładają się na samozadowolenie i sukces w życiu, mogą jedynie zaszkodzić. O wiele ważniejsze niż świadectwo z paskiem jest dla nas poziom zaangażowania ucznia, ilość włożonej przez niego pracy, a przede wszystkim poziom jego satysfakcji.

  • 3Z

W dobie nowoczesnych technologii informacja jest ogólnodostępna, a więc nie wystarczy uczenie się na pamięć (zakuć, zdać, zapomnieć). Ważne jest rozumienie powiązań przyczynowo-skutkowych, analiza i kwestionowanie zjawisk, wyposażenie uczniów w narzędzia do skutecznego uczenia się. Zamiast zwykłego odtwarzania wyuczonych treści stawiamy na krytyczne myślenie, przetwarzanie informacji i praktyczną naukę.

  • Standardowych zadań domowych

Nie chcemy zabierać dzieciom dzieciństwa przez robienie bezużytecznych rzeczy poza szkołą. Nasze zadania domowe będą miały nowoczesną praktyczną formę (wywiad, mapa myśli, realizacja konkretnego projektu etc.), a jeśli uczeń będzie chciał zrobić tradycyjne zadania – będzie to jego decyzja.

Nie wiemy, jak będzie wyglądał świat przyszłości, lecz pewne jest, że będzie to świat ciągłych zmian. Naszym celem jest jak najlepsze przygotowanie dziecka do życia w tym świecie. Dążymy do tego, aby absolwenci Creo byli świadomi własnych wartości, odpowiedzialni za własne wybory, otwarci na różnorodność i zmiany, posiadali umiejętności komunikacji, samoorganizacji, zarządzania swoimi emocjami, pracy w zespole, wyznaczali cele i świadomie dążyli do samorealizacji.